Jak chránit svoje kolena ?




Koleno je nejsložitější kloub v lidském těle, který spojuje stehenní kost, holenní kost a čéšku. Kolena se skládají ze 4 kostí, stehenní kosti v horní části kloubu a 2 kostí nohou (tibula a fibula) ve spodní část kloubu. V horní části kolena klouže čtvrtá kost známá jako patella v mělké drážce na konci stehenní kosti. Koleno má 2 hlavní šlachy - šlachu čtyřhlavého svalu, která spojuje dlouhý čtyřhlavý sval na přední straně stehna s patellou, a patelární šlachu, která spojuje patellu s holenní kostí. Čtyřhlavý sval i patelární šlachy vám umožňují narovnat a prodloužit nohu. Svaly hamstringů v zadní části nohy také pomáhají stabilizovat kolenní kloub. Díky své jedinečné schopnosti otáčení a ohýbání je koleno známé jako otočný kloub.


Kolena jsou spolu se zády většinou první částí našeho těla, která začnou se stárnutím těla bolet. Musí zvládat velkou zátěž už jen při samotné chůzi či běhu, a co teprve, když k tomu přidáš i zvedání. Ať to chceš slyšet nebo ne, posilování zvyšuje riziko zranění kolen.


Problémy s koleny jsou většinou dlouhodobá záležitost a bohužel není výjimkou nutnost ukončení fitness kariéry nadobro.


Všemu se dá ale předcházet. Dali jsme dohromady 5 zásad, při jejichž dodržování výrazně snížíš riziko budoucích problémů s koleny:


Zahřívej se

Ačkoliv je zahřátí svalů a kloubů před samotným začátkem cvičení často podceňované, je klíčovým faktorem k prevenci proti většině zranění. A nemluvíme o tom, že se před tréninkem musíš kompletně zpotit a vyřídit ještě než zvedneš první váhu. Pouhých 5-10 minut na páse či rotopedu před tréninkem Ti dokáže zajistit dostatečnou prevenci proti mnoha ošklivým zraněním, ke kterým není při pořádném tréninku vůbec těžké dojít.

Soustřeď se na techniku

Správná technika provádění cviků je základ. Pokud se budeš soustředit více na zvedanou váhu než na techniku provedení, nečekej, že tě za to tvoje kolena odmění. To se v případě zranění kolen týká zejména naučení správné techniky dřepů.

Protahuj se

K ochraně kolen je také velmi důležité mít svaly hezké pružné. Věnuj proto před tréninkem či po tréninku aspoň deset minut řádnému protažení. Tvoje kolena ti za to poděkují.


Odpočívej

Že je odpočinek stejně důležitý jako samotný cvičení snad ani třeba připomínat. Tvoje svaly i klouby potřebují mít dostatek času na zregenerování. Nervi tam proto hard silový trénink za každou cenu, když se na to zrovna necítíš.

Poslouchej svoje tělo

Cítíš, že je něco špatně ? Že Tě to koleno už nějakou dobu pobolívá, ale stále to úspěšně ignoruješ ? Tahle rada se Ti asi nebude líbit, ale dej si na nějaký čas od fitka pauzu a vyřeš příčinu svých přehlížených problémů, protože jinak Tě stejně dříve či později doženou. A to už může být pozdě. Navštiv ortopeda a nech si pro jistotu napsat rentgen ať víš na čem jsi. A těch případných pár týdnů bez cvičení pak zase snadno doženeš. Lepší než pak třeba i několik let rehabilitací či úplný konec se cvičením v případě přehlížení příznaků, no ne ?






A jaké konkrétní neplechy se Tvému kolenu mohou stát ?



Poškození vazů


Jedno z nejčastějších zranění kolene se vyskytuje v důsledku poškození jednoho ze tří hlavních vazů kolene:

  • přední zkřížený vaz - poškození při náhlém stočení nebo změně směru kolene

  • mediální kolaterální vaz - poškození při přímém úderu na koleno

  • zadní zkřížený vaz - poškození při přímém prudkém dopadu na koleno

Poškození vazů kolene vyžaduje v závažnějších případech operaci. V těch méně závažných se přistupuje ke konzervativní léčbě formou nasazení dlahy, která udržuje koleno v pevné pozici po dobu hojení a regenerace. Obvykle následují rehabilitace.



Osteoartróza


Patří mezi degenerativní tkáňové poruchy a je poměrně častou diagnózou u pacientů stěžujících si na bolesti kloubů. Osteoartróza způsobuje degeneraci v chrupavce a okolních tkáních kolene. Může vyvolat bolest, ztuhlost nebo dokonce dysfunkci kloubů. Tato diagnóza se však objevuje především u starších lidí.



Revmatoidní artritida


Je zánětlivé autoimunitní onemocnění postihující klouby, kdy autoimunitní systém těla napadá své vlastní kloubní tkáně. Nutno podotknout, že zcela běžný začátek tohoto revmatického onemocnění je mezi 20.-30. rokem života ! Pokud vás tedy delší dobu pobolívají kolena a doposud vám nebyla zjištěna žádná příčina, zvažte taktéž revmatologické vyšetření.



Zlomenina


Zlomit se může kterákoliv ze 4 kostí, z kterých se vaše koleno skládá včetně čéšky (patelly). Vážnější zlomeniny vyžadují operaci, zatímco ty méně vážné pouze klidový režim, fyzikální terapii, popřípadě postupnou rehabilitaci.





Tip: Jako prevence proti zraněním a onemocněním kolen, ale i jako podpora při zotavování z úrazu mohou sloužit také doplňky stravy. Sekci Kloubní výživa najdete skoro v každém fitness eshopu a je dobré se jí nevyhýbat.




Co říci závěrem ?


Kolena jsou bezpochyby při cvičení jednou z nejzatěžovanějších částí našeho těla. Aby dlouho vydržela a my si mohli cvičení užívat i v pokročilém věku, je třeba se o ně náležitě starat. Četné příběhy lidí, kteří kvůli problémům s koleny museli nadobro ukončit svoji sportovní kariéru by nás neměly strašit, ale měli bychom si z nich brát příklad. Tělo máme pouze jedno.


Související příspěvky

Zobrazit vše