Jak zmírnit úzkost přírodní cestou ?

Nárůst úzkostí napříč celou populací je v poslední době alarmující. Korona situace pak tento celosvětový problém ještě mnohonásobně zvětšila. Ke vzniku úzkostných poruch mají větší náchylnost ženy než muži. Řešení úzkostí je běh na dlouhou trať a mnohdy s nejistým výsledkem. Jako nejúčinnější se jeví užívání antidepresiv kombinované s pravidelnou psychoterapií. Pokud trpíte úzkostmi, ale nechcete hned začít užívat prášky s mnoha vedlejšími účinky, zkuste se s lékařem poradit o následujících potravinách a doplňcích, které vám na úzkostné potíže mohou pomoci.





Rybí olej


Rybí olej je bohatý na omega-3 mastné kyseliny EPA a DHA, u nichž bylo prokázáno, že zlepšují příznaky při středně závažné a závažné depresi a také významně snižují úzkost

V přehledu 19 klinických studií ze září 2018 v časopise JAMA Psychiatry bylo například zjištěno, že lidé, kteří denně užívali více než 2 000 gramů rybího oleje, hlásili zlepšení symptomů úzkosti.

Studie: https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2702216



Hořčík


Hořčík je pro fungování našeho těla nepostradatelný. Podílí se na mnoha biochemických procesech jako například regulaci svalové a nervové rovnováhy. Blahodárně působí také na psychiku, kdy pozitivně ovlivňuje naši náladu a celkovou tělesnou pohodu.

Studie publikované v lednu 2017 v časopise Nutrients ukazují, že hořčík může mít pozitivní vlvi na redukci mírné úzkosti.

Studie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5452159/


Tip: Doporučená denní dávka hořčíku ať už při úzkostech či bez nich je cca 375mg.



Levandule


Některé důkazy naznačují, že levandule nebo aromaterapie s levandulí mohou snížit symptomy úzkosti.


Recenze z března 2013 publikovaná v Evidence Based Complitive and Alternative Medicine naznačuje, že může být užitečná pro mírnou úzkost a může zlepšit spánek. Jedna studie ve skutečnosti naznačuje, že levandule účinně zlepšuje generalizovanou úzkostnou poruchu srovnatelně jako když si dáme 0,5 miligramu lorazepamu (léku proti úzkosti). Důkazy však nejsou zcela jasné.

Studie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3612440/


Orální příjem levandule může mít některé vedlejší účinky, jako je zácpa, bolesti hlavy a dokonce i nízký krevní tlak. Ideální je proto použít levanduli do koupele.



Heřmánek


Studie časopisu Phytomedicine z roku 2016 zjistila, že užívání 500mg heřmánku 3x denně po dobu 12 týdnů dokázalo u sledované skupiny osob snížit úzkost.

Studie: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27912875/


U této byliny si však dejte pozor na možné nežádoucí interakce s jinými léky a bylinami.



Mučenka


Předpokládá se, že tato rostlina zvyšuje hladinu GABA-tedy kyseliny gama-aminomáselné, což je chemická látka v mozku podílející se na dobré náladě. Pozitivní vliv mučenky na úzkost dokazuje například studie z roku 2001

Studie: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11679026/



Šafrán a Kurkumin


Jak uvádí studie z roku 2017, kombinace těchto dvou koření nebo samotný kurkumin je spojováno s významným zlepšením depresivních a úzkostných symptomů ve srovnání s placebem.

Studie: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0165032716310217


Není přesně jasné jak tato koření ovlivňují náladu, ale protože samotný kurkumin má protizánětlivé účinky, může pomoci zmírnit zánět v mozku, který má na svědomí právě naši depresi či úzkosti. Pokud se rozhodnete tato koření vyzkoušet, doporučujeme užívat 250 až 500mg kurkuminu a 15mg šafránu dvakrát denně.




Upozornění: Všechny látky uvedené v tomto přehledu je vhodné před začátkem užívání konzultovat se svým lékařem. Studie u těchto látek ukazují pozitivní vliv na snižování symptomů úzkosti, přesto by však neměly být užívany za účelem léčby těžkých úzkostných stavů namísto běžných léků.

Související příspěvky

Zobrazit vše

© 2020 UkažFormu Fitness