Jaký je nejlepší čas na cvičení ?



Téma o kterém se dohaduje mnoho odborníků, vědců a fitness nadšenců. Kdy je nejlepší čas na cvičení ? A existuje vůbec nějaký ? Pojďme se na to podívat.


Dle výzkumů je nejideálnějším časem na cvičení doba, kdy má člověk nejvyšší tělesnou teplotu, což je u většiny lidí mezi 16:00-17:00, některé studie tento čas prodlužují až do 19:00.


V tomto čase je také u většiny lidí na svém denním vrcholu síla a vytrvalost. Lidé mají tendenci v tomto čase podávat nejlepší výkony, což bylo několikrát prokázáno i při fyzických testech sportovců, kde se měřila například jejich aerobní kapacita a reakční doba. Tento čas se jeví ideálním ke cvičení také z hlediska prevence případných zranění, neboť odpoledne už je většina z nás "zahřátá" z běžných denních činností a pravděpodobně více koncentrovaná.


No, jak asi všichni víme z fitka, toto časové rozmezí je skutečně nejoblíbenější. Nemyslíme si však, že by to bylo tím, že má většina zjištěny takovéto informace, ale spíše tím, že je to čas, kdy většina lidí končí v práci a utíkají ze sebe vycvičit celodenní stres. Pokud se cvičení věnuješ více a cvičíš déle, pravděpodobně se tomuto časovému rozmezí při cvičení ve fitku snažíš vyhýbat. No, nedivíme se. Někdy je v takovémto čase vůbec štěstí najít volný stroj..



Cvičím brzy ráno, je to špatně ?


Ráno po probuzení je tělesná teplota nejnižší, což by naznačovalo, že tento čas není ke cvičení optimální. Ale je to teda špatně ? Rozhodně ne. Cvičení ráno může být pro mnoho lidí lepší například z hlediska motivace. Pocit po ranním tréninku, který ti dodá sílu do celého dne je zkrátka k nezaplacení. Cvičení ráno může být taktéž velmi výhodné v horkých letních měsících, kdy teplota ještě není tak vysoko.


Cvičím pozdě večer, je to špatně ?


Cvičení později večer je relativně kontroverzní téma a to zejména kvůli obavám o možném zhoršení spánku. Cvičení zvyšuje tělesnou teplotu, zrychluje srdeční frekvenci a dochází při něm k vyplavování hormonů jako adrenalinu či kortizolu. Jak asi tušíš, to nejsou zrovna dobré věci pro klidný a hluboký spánek.


Ačkoliv se tedy cvičení pozdě večer zdá z logického hlediska vzhledem k uvedeným faktům špatné, máme tu naštěstí studie, které to vyvrací. Výsledky této studie z roku 2011 ukazují, že cvičení pozdě večer nebo v noci nemá téměř žádný vliv na kvalitu nebo délku trvání spánku. To potvrzuje i další studie z roku 2019, která dokonce prokázala zlepšení kvality a délky spánku.



Kdy mám teda cvičit ?


Velká část z doporučeného načasování cvičení souvisí s cirkadiánním rytmem. Jedná se o denní cyklus, který reguluje mnoho fyziologických funkcí jako například tvojí bdělost, krevní tlak, tělesnou teplotu, koncentraci či metabolismus.


Každý má svůj jedinečný 24hodinový rytmus kvůli čemuž nelze říci, který čas je na cvičení nejlepší. Někdo je svěží hned od rána a tak mu trénink nedělá problém, zatímco někdo se pořádně probudí až po obědě. Cirkadiánní rytmus je možné upravit a naučit naše tělo podávat v určitém čase lepší výkon. Je to podobné jako nastavení nového času na budíku. První nebo dva týdny mohou být obtížné, ale dříve nebo později si tvoje tělo na tuto novou změnu zvykne.


Totéž lze udělat i se cvičením. Jde zkrátka o to vychytat si, kdy se přes den cítíš nejsilnější a kdy podáváš nejlepší výkony. Správné nastavení cirkadiánního rytmu může také pomoci s udržením konzistentnosti tréninků a motivace.



Sečteno a podtrženo


Ačkoliv studie ukazují určitý čas, který se na cvičení jeví jako nejoptimálnější, jedná se pouze o obecná doporučení. Každý jsme individuální a každému nám vyhovuje trénink v jiný čas. Pokud se cítíš lépe a silněji ráno, cvič ráno. Pokud se cítíš lépe a silněji v noci, cvič klidně v noci. Ale hlavně cvič !




Taky by tě mohlo zajímat: Nová studie boří mýty o tom s jak velkou zátěží by ses měl zahřívat/rozcvičovat




Doufáme, že se Ti článek líbil a zase ses dozvěděl něco nového. Budeme moc rádi za jakékoliv sdílení či doporučení dále. Také nám můžeš napsat zpětnou vazbu na instagram :)

Související příspěvky

Zobrazit vše

© 2020 UkažFormu Fitness