Jeden jednoduchý trik pro klidnější trénink



Pravděpodobně jste slyšeli, že cvičení může být skvělým prostředkem ke zmírnění stresu. Ale věděli jste, že cvičení ve skutečnosti ve vašem těle stres způsobuje? Při cvičení se srdeční frekvence a dýchání zrychlují, aby zvládly pokrýt kyslíkovou náročnost vašich pracujících svalů.

Jedna věc vám ale může při tréninku pomoct zůstat mnohem klidnější. Řeč je o zdánlivě nepodstatné věci – dýchání nosem. Pojďme se společně podívat na to jak vám tento trik při tréninku může pomoci.

Cvičení spouští v našem těle reakci boj nebo útěk (z angl. fight or flight response). Tento mechanismus zahrnuje řadu fyziologických změn, které se automaticky spustí jako reakce těla na stresovou situaci. Tento mechanismus přežití sloužil především pro lidi, kteří čelili životu ohrožujícím situacím, např. v době pravěku. Během tréninku sympatický nervový systém automaticky zvyšuje naši srdeční frekvenci, krevní tlak a frekvenci dýchání, aby byly svaly prokrvené a měli dostatek kyslíku.

Na rozdíl od sympatického nervového systému má parasympatický nervový systém na tělo přesně opačný – tedy uklidňující účinek. Parasympatikus je většinou nejaktivnější během spánku a a jeho úkolem je útlum mnohých funkcí těla. Jak už asi tušíte, právě dýchání nosem pomáhá k aktivaci parasympatického nervového systému, díky čemuž má na vaše tělo uklidňující účinek a to i při cvičení s vysokou intenzitou.

Dle American Institut of Stress je váš nos jediným orgánem, který byl určen k dýchání. Nosní dýchání vám nejen pomůže plnější využití plic, ale také ohřívá, zvlhčuje a filtruje vzduch přicházející do plic. To je zvláště užitečné při cvičení v suchém nebo chladném prostředí. Nosní dýchání také zvyšuje transport kyslíku v celém těle a usnadňuje správnou funkci dýchacího svalu – bránice.

Možná si říkáte, že do těla přeci dostanete více vzduchu ústy. To je pravda, ovšem ne všechen kyslík v krvi se dostane až do vašich svalů, které to potřebují. To, co ovlivňuje transport kyslíku z krve do pracujících svalů, je hladina oxidu uhličitého. Tento odpadní produkt se z vašeho těla odstraňuje pokaždé, když vydechujete. A právě dýchání ústy je ve skutečnosti druh nadměrného dýchání, při němž z těla odstraňujete příliš velké množství oxidu uhličitého, což má za následek dodávání méně kyslíku do pracujících svalů. Nadměrné dýchání ústy tak může mít na váš trénink fatální dopad, neboť vaše svaly při cvičení dostatek kyslíku potřebují !

Zkuste tento trik při svém dalším tréninku. Budete pravděpodobně muset začít pomaleji a třeba méně intenzivněji, abyste se dokázali na dýchání nosem dostatečně soustředit a nezačali dýchat ústy, ale zároveň zvládli odjet svůj běžný trénink. Soustřeďte se na dýchání nosem i při rozcvičce, na páse či rotopedu a pozorujte, co to s vámi udělá. Tento jednoduchý trik může značně přispět k vašemu progressu.


Související příspěvky

Zobrazit vše