Klik jako opomíjený cvik. Zaslouží si to ?

Klik bychom mohli bez nadsázky nazvat nejpopulárnějším cvikem na světě. V dnešní době, kdy se spousta fitnessáků a fitnessaček snaží vymýšlet stále kreativnější cviky, obyčejný cvik s vlastní vahou – klik, ustupuje daleko do pozadí. Zamyslete se, kdy jste naposledy viděli někoho klikovat ? A kdy jste naposledy viděli někoho klikovat v posilovně ? Ve fitku, kde má člověk na výběr nespočet výkonných strojů na rozvoj ramen a hrudníku, jen zřídkakdy zvolí k procvičení těchto partií právě ´obyčejný klik´.

A to je trochu škoda. Pojďme se na tento základní cvik podívat trochu blíže.





Co je vlastně klik ?


Jedná se o jeden z nejstarších, nejkomplexnějších a nejúčinnějších cviků na horní polovinu těla. Při kliku se nám zapojuje především velký sval prsní, trojhlavý sval pažní (triceps) a přední strana deltového svalu. Zapojuje se ale i spousta dalších svalů, které pracují synergicky, jako například břišní svaly, široký sval zádový, trapézy či vzpřimovače páteře.

Kliky mají neskutečně mnoho různých variací, při kterých se více svalové skupiny zapojují v rozdílných mírách. Tak například u variace tricepsového kliku s lokty blízko u sebe zapojíme právě trojhlavý sval pažní mnohem více než u běžných kliků. Stejně tak pokud dáme nohy na jakékoliv vyvýšené místo (lavička, bedna), zapojují se nám v mnohem větší míře deltové svaly !

Variant kliků existuje opravdu velké množství. Tak například, slyšeli jste o Uchi Mata push-ups ? Nebo Tiger push-ups ? Diamond push-ups ? Ale varianty kliků si necháme na jiný článek.

Pojďme se teď blíže podívat na benefity kliků.

Klik nám nikdy nezvětší prsní svaly tak rychle, jako například bench-press. To je fakt. Klik je však pro člověka mnohem přirozenějším pohybem, při kterém se zapojuje velké množství svalů a je tak oproti bench-pressu více komplexním cvikem, který procvičí téměř celé tělo. Zde ovšem (jako vždy) velmi záleží na vašich cílech a možnostech.



Mezi benefity kliků nepochybně patří:



Kdykoliv a kdekoliv (a zdarma)

Hlavní výhoda jako u všech cviků s vlastní vahou.


Aktivace celého těla a prevence proti zraněním

Při kliku jakožto komplexním cviku se aktivují hlavní svalové skupiny, aby podporovaly tvoje tělo a stabilizovaly tvoje pohyby. To zvyšuje tvojí funkční sílu a sílu těla jako celku. Stabilizace svalů celého těla pak také předchází zraněním či bolestem spodních zad či ramenou – poškození rotátorové manžety atp.

Protažení

Jedním z nejvíce podceňovaných benefitů dělání kliků je protažení, které poskytují tvému bicepsu a zádovým svalům. Když se položíš na podlahu, tvoje zádové svaly se efektivně protáhnou a při tlačení zpět zpět do výchozí polohy se zcela protáhne také tvůj biceps. To nejen zlepší tvoji flexibilitu, což pomáhá předcházet úrazům, ale dobře napnutý sval také hezky vypadá.

Silnější core

Tím, že je klik komplexním cvikem a zapojují se při jeho provádění také břišní svaly, pomáhá budovat silnější core, tedy střed těla, který je v mnoha ohledech nenahraditelný.

Lepší rovnováha a stabilita celého těla

Podle Davida Nordmara, autora knihy Pushups pro každého: Perfect Pushup Workout pro růst svalů, sílu a vytrvalost, pomáhají kliky zlepšit tvoji reakční dobu tím, že pomáhají trénovat tvoje proprioceptivní svalová vlákna. Tato vlákna jsou mikroskopické nervy, které udržují tvoje tělo vyvážené. Když děláš kliky, tyto nervy neustále vystřelují ve snaze zabránit převrácení těla. To je vycvičí, aby rychleji reagovaly na stimulaci, která napomáhá tvojí rovnováze a stabilitě.




Co říci závěrem ?

Klik je cvik, který si rozhodně zaslouží naši pozornost. Ať už svou variabilitou či komplexností, tak také jednoduchostí. V jednoduchosti je krása. Klikem nevybuduješ mohutné prsní svaly tak rychle, jako na strojích v posilovně.


Neber ho však jako tabu, ale jako vhodný doplňek ke tvému běžnému cvičení.

Například si na závěr tréninku prsou či ramen v posilovně dej ještě na závěr tréninku 100 kliků či klikuj do selhání. Nebo popros sparinga ať ti na záda nahodí kotouč a klikuj s váhou. A určitě se za to nestyď. Klik je nepochybně cvik, který Tě posune dál.





Související příspěvky

Zobrazit vše