Může masturbace před tréninkem ovlivnit náš výkon při cvičení ?




Otázku z nadpisu tohoto článku sis už možná někdy položil a rozhodně na tom není nic divného. Každý z náš pravděpodobně někdy slyšel, že masturbace přímo souvisí s hladinou testosteronu. A míra hladiny testosteronu v těle pak může přímo souviset s výkonem, který podáme v posilovně. Do jaké míry je to pravda ?

Testosteron je primárně pohlavní mužský hormon, který hraje zásadní roli při fyzické zdatnosti. Dle jedné studie na zvířatech dokonce hraje zásadní roli také při syntéze bílkovin.

Hladina testosteronu se přirozeně zvyšuje během sexuálního vzrušení, kdy při vyvrcholení dosahuje maxima a poté ? Poté co ?

Pojďme se tedy podívat co říkají studie:

Ta z roku 2001 ukazuje, že orgasmus způsobený masturbací neovlivňuje hladinu testosteronu vůbec. Tato studie však zároveň prokázala zvýšení testosteronu u mužů, kteří 3 týdny vůbec nemasturbovali.

V novější studii z roku 2003 vědci zjistili, že po 2-5 dnech sexuální abstinence se hladina testosteronu zvýšila jen naprosto minimálně, maxima dosáhla po týdnu a poté už zůstala konstantní. V sedmém dni abstinence se hladina testosteronu zvýšila o 45%. Tato studie nám tedy říká, že pokud bychom chtěli zvýšit organicky testosteron v našem těle, museli bychom se zdržet všech sexuálních aktivit na týden. To běžně praktikují například někteří sportovci provozující bojové sporty, kteří právě například týden před zápasem neprovozují žádné sexuální aktivity, aby byla jejich bojovnost a agrese díky přirozenému zvýšení testosteronu vyšší. Již z této studie můžeme tedy vyvodit jasnou odpověď na polovinu otázky v nadpisu našeho článku.

Masturbace nemá prokazatelně žádný přímý negativní vliv na náš výkon při cvičení. Ačkoliv bezprostředně po orgasmu dojde k lehkému výkyvu hladiny testosteronu, tato změna je krátkodobá a natolik minimální, že náš výkon při následném tréninku skutečně v žádném případě nemůže ovlivnit.

To podporuje i další studie z roku 2016, která se zabývala sexuální aktivitou a soutěžním sportem, přičemž dospěla k závěru, že neexistují žádné důkazy, které by naznačovaly, že má masturbace přímý nepříznivý vliv na celkovou fyzickou zdatnost nebo výkon.

Co se týče pozitivního vlivu, tedy případného zlepšení výkonu, nepřímé důkazy této studie dokonce naznačují, že pohlavní styk přibližně 10 hodin před sportovním výkonem může mít na výkon pozitivní vliv. To potvrzuje také stará studie z roku 1972, která dospěla k názoru, že se po sexu hladina testosteronu dokonce zvýší ! Naopak hladina testosteronu po masturbaci se dle této studie nezměnila vůbec.

Při masturbaci se nezvyšuje pouze hladina testosteronu, ale také dalších látek, díky kterým se cítíme dobře. Jedná se především o dopamin, norepinefrin a oxytocin. Tyto hormony pozitivně ovlivňují náladu i náš celkový psychický stav, díky čemuž můžeme při následném tréninku dokonce podat i lepší výkon ačkoliv to žádné vědecké důkazy přímo nedokazují.

Spousta z vás teď možná argumentuje se slovy, že masturbace vám bere takzvaně vítr z plachet. Možná jsi bezprostředně po masturbaci lenivější, unavenější či apatičtější a do tréninku se ti pak už úplně tolik nechce. No, rada je taková, že pokud to tak máš, tak před tréninkem nemasturbuj.

Co se týče chemicko-vědeckého podtextu, pokud se po masturbaci naopak cítíš dobře a máš chuť cvičit, rozhodně tím nic nezkazíš, nemusíš se toho bát a tvůj výkon na tréninku se kvůli tomu nezhorší..



Pokud se Ti článek líbil, budeme rádi za jakékoliv sdílení či doporučení dále. Klidně nám taky můžeš napsat zpětnou vazbu na instagram.

Související příspěvky

Zobrazit vše