Nová studie boří mýty o tom s jak velkou zátěží by ses měl zahřívat/rozcvičovat

Aktualizace: bře 11




Relativně nová studie z léta loňského roku zkoumala odlišné druhy zahřátí/rozcvičení za účelem zjištění toho nejlepšího ke zvýšení výkonu a snížení vnímaného úsilí u dřepů a benchpressu. Studie se zúčastnilo 40 trénovaných mužů.



Zkoumány byly následující 3 možnosti zahřátí/rozcvičení:


  • 6 opakování se 40% a následně 6 opakování s 80% obvyklé tréninkové zátěže

  • 6 opakování s 80% obvyklé tréninkové zátěže

  • 6 opakování se 40% obvyklé tréninkové zátěže

Po provedení jednotlivých typů zahřátí/rozcvičení se následně subjekty pustily do provádění dřepů a benchpressu s jejich obyklým tréninkovým zatížením (tj. 100%).


Výsledky byly měřeny průměrnou propulzní rychlostí, maximální rychlostí, ztrátou rychlosti či času k dosažení maximální rychlosti. Zkoumala se také síla, vykonaná práce, srdeční frekvence a subjektivní hodnocení vnímané námahy.


Výsledky byly následující:

Nejlepšího výkonu u dřepů bylo dosaženo zahřátím/rozcvičením s pouhou jednou sérií o 6 opakováních při 80% obvyklé tréninkové zátěže.


Nejlepšího výkonu u benchpressu bylo dosaženo zahřátím/rozcvičením dvěmi sériemi o 6 opakováních – první se 40% a druhá s 80% obvyklé tréninkové zátěže.


Nejhorších výsledků pak bylo dosahováno při zahřátí/rozcvičení jednou sérií o 6 opakováních se 40% obvyklé tréninkové zátěže.

Výsledky této studie naznačují, že obvyklé zahřívání/rozcvičování s nízkým zatížením NENÍ pro silový trénink optimální. Pokud tedy tvoje tréninková pracovní váha na dřepy je 100kg, zkus se nezahřívat s 20kg jak to možná děláš, ale dej si 6 opakování s 80kg a pak už rovnou přejdi k pracovním sériím. Pokud je tvoje tréninková pracovní váha u benchpressu 100kg, dej si nejdříve 6 opakování se 40kg, následně 6 opakování s 80kg a pak už přejdi na své pracovní série se 100kg.


Nutno dodat, že studie byla prováděna na trénovaných mužích, tudíž pokud již nějaký ten pátek cvičíš, určitě to zkus. Pokud jsi však začátečník, doporučovali bychom spíše zahřátí/rozcvičení s nižší zátěží.

Související příspěvky

Zobrazit vše

© 2020 UkažFormu Fitness