Podvědomí funguje a fast-foody to dobře vědí aneb ,,Nevypadá to vlastně tak nezdravě"


Nedávný výzkum zkoumající účinky marketingových obrazů na vnímání spotřebitele publikovaný v časopise Journal of Marketing naznačuje, že potraviny, které jsou považovány za ,,hezké“ jsou také podvědomě vnímány jako zdravější. Výkumná pracovince Linda Hagen porovnávala výsledky 10 studií s celkovým počtem 4301 účastníků zjistila, že díky klasickým estetickým prvkům jako je symetrie, barva či lesk vnímali účastnící studií jídlo jako přirozenější a zdravější s vyšším obsahem živin a menším obsahem nezdravých látek a tuku. Jednoduše řečeno účastnící studie, kteří viděli hezky vypadající potravinu měli za to, že je zdravá, ačkoliv tomu tak nemuselo být a opačně.

Síla estetiky

Výzkum zjistil, že někdy stačí jednoduše uspořádat jídlo estetičtějším způsobem, aby se názor lidí na něj zcela změnil. Jedním z největších problémů zde je, že nezdravé jídlo, které je fotografováno velmi esteticky příjemným způsobem, může u spotřebitelů podvědomě vyvolávat dojem, že je zdravé. Pokud jsi někdy viděl reklamu na fast food s lesknoucími se hamburgery z kterých trčí „šťavnatý a čerstvý salátek a krásně červené rajčátko“, možná víš o čem je řeč. To samozřejmě nemusí fungovat na každého, ovšem ve většině případů náš mozek skutečně nedokáže tento trik, o kterém společnosti s rychlým občerstvením moc dobře vědí, vědomě rozpoznat. Když se pak k podvědomé myšlence typu ,,Ale nevypadá to vlastně tak nezdravě“ přidá ještě hlad a nedostatek času, není výjimkou, že nás ke koupi onoho nablýskaného hamburgeru z plakátu nakonec dovede.

,,To znamená, že když jsou potraviny inzerovány esteticky mimořádně hezky, hrozí spotřebitelům riziko, že se ke koupi rozhodnou nechtěně. Místo toho, aby toto jídlo viděli jako nezdravé, ve skutečnosti jej považují za zdravé, protože zkrátka vypadá hezky,“ komentuje výzkum Linda Hagen.


Kromě zdravotního aspektu považovali účastnící výzkumu ,,hezké“ potraviny také za:


  • čerstvější a bezpečnější

  • s nižším obsahem kalorií

  • lépe připravená

  • s kvalitnějšími přísadami

V jedné studii, kterou výzkum přezkoumal, byly připraveny dvě verze avokádového toastu, obě se stejnými přísadami - jedním plátkem pšeničného chleba a polovinou avokáda. Jedna verze byla stylizovaná jako „ošklivá“ s avokádem rozdrceným a rozloženým na toastu, zatímco druhá měla plátky avokáda uspořádané esteticky hezky. Účastníci studie hodnotili druhou verzi jako výrazně zdravější, i když byla identická s „ošklivou“ verzí.

Stejně tomu bylo například ve studii, kde byla porovnávána dokonale symetrická paprika, s paprikou přirozeně lehce deformovanou. Účastnící studie opět dle očekávání podvědomě považovali deformovanou papriku za nezdravější.


Druhým problémem tohoto zjištění je pak aspekt plýtvání potravin, kdy jsou zemědělci nuceni velkými společnostmi dodávat perfektně vypadající produkty. Nevydařené produkty jako právě například deformované papriky pak nezřídka končí v odpadu, ačkoliv mnohdy jsou paradoxně ještě chutnější a výživnější než ty dokonale vypadající, neboť zrají déle..

Související příspěvky

Zobrazit vše

© 2020 UkažFormu Fitness