Proč při tréninku zíváš ?



Zívání bývá obvykle spojováno s únavou nebo znuděním. Jedná se o vrozený reflex centrálního nervového systému - konkrétně mozku, což znamená, že nemůžete ovládat kdy nebo kde budete zívat.


Je velmi pravděpodobné, že při čtení tohoto článku či konkrétně této věty alespoň jednou zívnete. Jak je to možné ? Zívání je z psychologického hlediska projevem empatie, kdy se v mozku aktivují různá citová centra. Člověk se napodobováním zívání nevědomky snaží mentálně přizpůsobit psychickému stavu skupiny či jednotlivce se kterým zrovna je. Z neurofyziologického hlediska mohou za opakování zívání zrcadlové buňky v mozku, které zachytávají pohyby a zvuky z okolí a dávají pokyn k jejich napodobování.


Zívání není nakažlivé pouze u člověka, ale také například u primátů nebo psů. Dle statistik více než 50% lidí zívá do 5 minut od toho, co viděli či slyšeli někoho zívat nebo o zívání hovořili či četli. Zívání trvá v průměru přibližně 6 sekund. Jeho hlavním smyslem je zvýšení okysličení krve a mozku a ochlazování krve jako prevence přehřátí mozku.


Nejste unavení, ale přesto při tréninku často zíváte ? Pojďme se podívat na nejčastější možné příčiny proč tomu tak může být:



Máte stres nebo úzkost


Pokud jste před začátkem tréninku nebo před soutěží můžete začít zívat z toho důvodu, že tím vaše tělo automaticky zvyšuje okysličení krve proudící do mozku čímž eliminuje stres a zlepšuje vaše soustředění a koncentraci pro výkon, který se chystáte podat. Možná jste také zaznamenali ve svém životě častější zívání například před důležitou zkouškou či testem. Princip je v těchto případech stejný. Tělo se snaží více okysličit krev, která jde do mozku a zároveň mozek ochladit.


Pokud zíváte během tréninku může to být taktéž zaviněno stresem. Ale tzv. dobrým stresem, který při cvičení vzniká vlivem mechanismu přežití-boj nebo útěk. Více jsme se o tomto mechanismu rozepsali v tomto článku. Zívání během tréninku z tohoto důvodu tak není vůbec špatné, ačkoliv to tak na ostatní v posilovně může působit. Pamatujte, že tělo vám díky tomu dodává více okysličené krve do pracujících svalů, což je pro váš trénink bezpochyby pozitivní.



Jste přehřátí


Pravděpodobně největším důvodem proč zíváte během tréninku, je snaha těla snížit vaši tělesnou teplotu. Zívání v tomto případě představuje významného termoregulačního činitele. Když vdechujete velké množství okolního vzduchu, který je chladnější než teplota vašeho těla, pomáhá to snížit vaši celkovou tělesnou teplotu.


Toto ochlazování se děje velmi zajímavě-když zíváte, vaše čelistní svaly se smršťují, což má za následek zvýšení průtoku krve do těchto svalů. Když zívnete a vdechnete chladnější vzduch než je teplota vašeho těla, krev v čelistních svalech se ochladí a putuje dále do mozku a dalších částí těla.


To, že zívání plní v našem těle také termoregulační funkci podporuje studie z roku 2013, která srovnávala skupinu chodců chodících v letních a zimních měsících. Účastnící studie zaznamenali při chození v létě významné zvýšení frekvence zívání.


Studie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3678674/



Děláte vysoce intenzivní trénink


Ať už zívnete během tréninku, záleží na tom, co vlastně děláte. Cvičení, která nejčastěji způsobují zívání, zahrnují vysoce intenzivní intervalový trénink (HIIT) a cvičení zaměřená na velké svalové skupiny jako například benchpress či dřepy. Děje se tak proto, že používání více svalových skupin při tréninku daleko rychleji zvyšuje celkovou tělesnou teplotu.

Zívání se v těchto případech dostavuje zejména během odpočinku nebo lehčího intervalu pracovní série.




Kdy může zívání značit závažnější problém ?


Vzhledem k tomu, že zívání je automatický reflex našeho těla, obvykle není důvod se ničeho bát ani se tomu snažit zabránit. Pokud ovšem během tréninku zíváte pravidelně a opravdu často a to zejména i v průběhu intenzivní činnosti (ne při pauze), může se jednat o závažnější problém a v tom případě byste raději měli vyhledat lékaře.

Nadměrné zívání během střední až vysoké intenzity cvičení může způsobovat závratě a může značit nízký krevní tlak nebo hyperaktivitu bloudivého nervu.



Pokud během tréninku často zíváte, nemusíte se ničeho obávat. To jen vaše tělo automaticky upravuje jeho procesy ve váš prospěch. Pokud však míváte při tréninku závratě a pozorujete na sobě nadměrné zívání a to i v průběhu intenzivní činnosti, raději se poraďte s lékařem.


Tak co, kolikrát jste při čtení tohoto článku zívli ?


Dejte nám vědět na našem instagramu !

@ukazformu


Související příspěvky

Zobrazit vše