Zmenšení ňader: Nevyhnutelná oběť cesty za vysněnou postavou

Aktualizováno: úno 10




Ženy ve fitness a jedno z nepříjemných prokletí. Nutná oběť cesty za vysněnou postavou. Věc nespravedlivá, leč fyzikálně neoblomná. Řeč je o ženských ňadrech. Konkrétně pak o jejich nevyhnutelném zmenšování v průběhu hubnutí.

Vzhledem k tomu, že se ňadra skládají převážně z tuku, je jejich ubývání vzhledem k faktu, že tělo nikdy nehubne lokálně a ty si tak nemůžeš vybrat partie, které zhubnout chceš a které ne, nevyhnutelné. Přičemž tento proces je značně individuální a zatímco některá žena bude muset zcela obměnit zásobu podprsenek, jiné bude stačit jen více utáhnout ty stávající.

Studie z roku 2017 ukázala, že ženy s vyšším BMI (index tělesné hmotnosti) mají průměrně větší ňadra než ženy s nižším BMI, což logicky zdůvodňuje onu nepříjemnou informaci, že nižší váha=menší prsa (průměrně, ne vždy).

Tuk v prsou je stejný jako jakýkoliv jiný typ tuku, takže při kalorickém deficitu bude samozřejmě ubývat.


Možná se ptáš jestli se s tím dá něco dělat. No, trošku ano..

Jedním ze způsobů je obecně silový trénink, konkrétněji pak posilování prsních svalů. Silová cvičení zaměřená na prsní svaly Ti mohou částečně pomoci se zlepšením vzhledu ňader jednoduchým způsobem. Jak můžeš vidět na obrázku níže, pod prsní tkání se skrývají také svaly (konkrétně velký sval prsní). Cvičení přímo neovlivňuje prsní tkáň, ale posílením okolních svalů můžeš vzhled dekoltu částečně zlepšit. Posilováním prsních svalů můžeš dosáhnout mírného zvětšení obvodu hrudníku a mírného zvednutí ňader, což se na jejich vzhledu nepochybně pozitivně promítne. No, nebudeme Ti lhát, rozhodně to nebude jako předtím..



zdroj: breast360.org


Dle této studie z roku 2012 je nejlepším cvikem pro posílení prsních svalů bench press. No, rozhodně nic nezkazíš ani kliky či jakýmikoliv dalšími cviky na hrudník.

Kromě posilování hrudníku pak není také od věci pravidelně cvičit zádové svaly, aby byl Tvůj stoj vzpřímenější, ramena směřovala dozadu a dekolt více vynikl.


Proč za to menší prsa stojí ?


Takovýto problém by Tě však rozhodně od cvičení a fyzické aktivity neměl odradit, neboť mnohem důležitější je zvážit také všechny pozitivní účinky cvičení na ňadra.

Tak například meta-analýza z roku 2009 prokázala, že pravidelné cvičení a fyzická aktivita má příznivý vliv v prevenci a léčbě rakoviny prsu.


Příznivý účinek při léčbě potvrzuje také studie z roku 2012, kdy se ženy s rakovinou prsu zapsaly do ročního pravidelného cvičebního programu, přičemž uváděly větší pocit kontroly nad svým tělem, lepší vypořádání se s diagnózou a celkově lepší psychický stav.


V meta-analýze z roku 2016, která zahrnovala 38 studií, bylo u nejvíce fyzicky aktivních žen riziko rakoviny prsu o 12–21% nižší než u žen s nejnižší fyzickou aktivitou.

O tom, jak pravidelné cvičení a fyzická aktivita pomáhá v prevenci proti rakovině jsme rozebrali v tomto článku, tak jestli Tě zajímá víc, tak se mrkni.


Prsa jako překážka


Ve studii časopisu Journal of Physical Activity & Health z roku 2015 vědci zjistili, že nejistota ohledně prsou je čtvrtou největší překážkou, která ženy drží od fyzické aktivity. Dotazované ženy uváděly nejistotu ohledně nadměrného pohybu ňader během fyzické aktivity, nepohodlí způsobené špatně padnoucími sportovními podprsenkami či právě obavy z jejich zmenšení.





Co říci závěrem ?


Kalorický deficit je fajn z toho důvodu, že zhubneš. Již méně fajn je z toho důvodu, že “zhubneš“ také svoje prsa. To, jak moc se Ti dekolt zmenší je individuální a záleží na více faktorech. Miska vah, kdy na levé straně máš strach ze zmenšení prsou a na straně pravé pak všechny benefity, které cvičení přináší, by se měla vždy přehoupnout doprava. Jako vždy apelujeme: zdraví nad fyzický vzhled. No a přibrat, aby se Ti prsa zase zvětšila můžeš vždycky..

Související příspěvky

Zobrazit vše